Scheiße, sanon mä. Mulle oli jo lupailtu, että saan tänään internetin käyttööni, ja tänne joku sven tuli kyselemään, mutta kun ei mulla ollu vielä näyttää mietvertragia eikä internetvertragia, niin en saanukkaan. Pitää käydä huomenna metsästämässä lappusia. Nyt siis tätä kirjoittaessa on torstai-ilta, toivottavasti jo huomenna pääsen lisäämään tän nettiin.

Mulla on täällä ihan kiva kämppä: Huone on pieni mutta siisti ja mukava, ilman kokolattiamattoa (aika mäihä kun mun mielestä kaikilla muilla näyttäis olevan kokolattiamatot). Tää on 16 hengen solu yhteisellä keittiöllä, mutta tällä hetkellä, todennäköisesti jouluun asti putkirempan takia ilman suihkua ja vessaa. Saadaan lainata talon muiden solujen vessoja, jee jee. Toistaiseks homma on toiminu eikä kertaakaan oo tarvinu jonottaa, mutta luentokausi ei tosissaan vielä oo täällä alkanu. Hyvä puoli tässä isossa solussa on todella hyvä porukka. Paljon saksalaisia, loput kiinalaisia. Ekana iltana kun tulin tänne, mut otettiin mukaan paikalliseen ravintolaan syömään solun porukalla wienerschnitseleitä. En muuten tajunnu paljon mitään kun ne puhu keskenään. Mutta mä opin pari hyvää puolalaisvitsiä ;)

Meistä vaihtareista pidetään todella hyvää huolta, ohjelmaa on ihan riittävästi. Meiät on jaettu tutorryhmiin, esitelty koulua, esitelty kaikkea toimintaa, kierretty kaupungilla, käyty baarissa, vaikka mitä. Opiskelijakortit pitäis saapua huomenna, niillä saa sitten ajaa ilmaseks julkisilla ilmeisesti koko Hessenin alueella (melkein koko Maailma!). Kunhan sais vielä internetin toimimaan... Maksuttoman pankkikortinkin jo melkein sain, mutta homma kosahti siihen ettei mulla ollu mukana passia, kun nää ei ajokortteja hyväksy. Huomenna sitten ehkä sekin.

Uusia tuttuja on tullu ihan mukavasti. Tuntuu, että suurin osa vaihtareista on ranskalaisia ja espanjalaisia. Mun maailmankuva muuttuu hurjaa vauhtia, kun hauskinta seuraa tähän asti on ollu juuri ranskalaiset ja espanjalaiset, vaikka ne kuulu mun top kolmoseen ennakkoluulolistalla. Tänään tapasin vihdoin kaks Tamperelaista, ja kaks lisää piileskelee vielä jossain. Ruotsalaisiakin oon muutaman tavannu, ja norjalaisia. Ekana aamuna oli semmonen nimenhuuto jossa meiät jaettiin ryhmiin, enempää suomalaisia en bongannu. Yhteensä meitä oli siellä ehkä 120, eli ihan mukava määrä.

Oli muuten aika kiva puhua tänään suomea, papatin jonkun aikaa tauotta ihan innoissani. Ei tarvi koko aikaa miettiä mitä sanoo, ja tietää, että toinen vielä kaiken lisäks ymmärtääkin. Ei siitä nyt oikeesti kauaa oo kun oon viimeks puhunu suomea tiistaiaamuna, mutta tuntuu todella pitkältä ajalta. Saksaa oon enimmäkseen solkottanu, aina välillä vähän englantia. Ruotsin puhumista oon koittanu välttää koska pelkään että se sotkee saksan kokonaan, men jag har också snackat lite svenska. Espanjaakin oon päässyt puhumaan jonkun verran, ja häpeillen paljastanu surkeat ranskankielentaitoni vastineeks siitä että yks ranskalainen on halunnu oppia joitain sanoja suomeks. Yks turkkilainen osas joitain sanoja suomea, koska oli suuri suomalaisen hevimetallin fani :)

Arkikin alkaa vähitellen sujua. Ekana yönä täällä oli niiiin ihana mennä omaan sänkyyn! Mulla ei kuitenkaan ollut sängyssä kuin patja (eikä ketään pedinlämmittäjänä...), joten yöllä heräsin viitisen kertaa lisäämään vaatetta, kyykkäämään ja punnertamaan unenpöpperössä. Lopulta keksin laittaa vielä sadevaatteet päälle, ja nukuin tyytyväisesti aamuseiskasta kasiin. Eilen sitten kävelin heti kun ehdin kauppaan ostamaan paksun peiton, tyynyn ja lakanat, sekä shampoota, pyykinpesuainetta yms välttämätöntä. Tänään aamulla oli sitten jo eväät loppu ja vähän nälkä, joten tänään ehdin kaupunkikierroksen jälkeen ruokakauppaan. Nyt on siis melkein kaikkea mitä ihminen voi tarttea. (Paitsi netti)

Mulla on täällä nyt kolme erillistä ohjelmatoimistoa: Erasmusporukka, joka tulee vaihto-hjelman puolesta ja pitää huolen meistä ja järjestää tapahtumia, sitten IDEA - koulun ulkkareiden ja kaukomielisten yhteisö - joka järkkää jos minkämoista tapahtumaa, ja kolmantena muttei vähäisimpänä tää solun porukka. Tänään olis luvassa lähtö baariin Hundertwassertalon yläkertaan solun porukalla, mutta mä tein oharit ja suunnittelen nukkuvani kunnolla. Mä oon kuullu tosta Huntertwassertalosta aiemminkin, mutten muistanu että se on täällä Darmissa. Sinne pitää kyllä ehdottomasti mennä, jos ette tiedä mistä puhun niin ettikää kuva jostain, se on semmonen tosi magee rakennus!