Oktoberfest, Oktoberfest, Oktoberfest... Tuntuu kuin ois ollu jo viikon reissussa. Reissaaminen on rankkaa, viime yönä sain ekat täyspitkät yöunet vähään aikaan.

Lähdin matkaan Müncheniin opiskelemaan jäävän kaverin kanssa. Maanantaina saavuttiin päivällä Müncheniin, ja ensimmäiseks etsittiin hostelli. Osuttiin ekalla yrittämällä halpaan ja hyvään, ja jäätiin sinne. Sitten hommattiin saksalaiset prepaid-liittymät, että saa selviteltyä täällä asioita. Kierreltiin kaupungilla, ja päätettiin mennä ajoissa nukkumaan. Kysyttiin respasta kuitenki, mihin kannattais mennä syömään iltapalaa, jollon mies katto mua ku hullua, ja sano "it's Oktoberfest! You should go to Oktoberfest! You can eat there!" Ei siinä muu sitten auttanu. Syötiin puolikkaat kanat, ja mä otin vaan yhden oluen, oli muuten hyvää. Täällä tää "vaan yhdelle meneminen" on aika petollista, olutta saa vaan litran Maß:eissa. Oktoberfest on aivan uskomattoman kokonen kansanjuhla, alue käsittää useiden futisstadioneitten kokoisten olutteltojen lisäks kojua toisen perään, ja monen Lintsin kokosen huvipuistoalueen. Illalla näky oli todella mahtava kun laitteiden valot loisti. Lisäks on jotenkin absurdia, kun kaupungilla tulee vähän väliä vastaan miehiä lederhoseneissa ja naisia dirndleissä (perinteinen mekko isolla kaula-aukolla ja esiliinalla). Ei oltu ainoat ulkkarit Oktoberfestillä, juotiin oluemme Etelä-Afrikkalaisten kanssa, ja saatiin kutsu käymään.

Tiistaina pidettiin välipäivää. Kävin hommaamassa itellenin junaliput darmstadtiin. Kyselin ensin bussilippuja eurolinesilta, sitten kimppakyytejä jostain hostellin viereisestä putiikista, ja lopulta päädyin juna-asemalle. Selvisin kaikesta puhumatta sanaakaan englantia, olin todella innoissani suorituksesta. Muutamaan kertaan piti kysellä ja varmistella, mutta vielä ainakin on vakaa usko siihen, että mulla on laukussa oikeat liput eikä mua pahasti kusetettu. Sen jälkeen kävin vastailemassa pussikeittokyselyyn kaupungilla, mistä suoriuduin myös saksaks.

Illalla käytiin kattomassa paikallisten Erasmusten kanssa leffa, Das Parfüm. Oli ranskalainen saksaks dubattu leffa, ja kohtalaisen outo, mutta ehdottomasti kattomisen arvoinen. Ja ihan hyin siinäkin pysy juonessa mukana. Eli toivoa on, kyllä mä vielä kielen opin :)

Keskiviikkoamuna käytiin heittämässä kamat hostellilta kahen suomalaisen kaverin kämpille, missä nyt ainakin vielä seuraavakin yö bunkataan. Eilinen oli sitten pyhitetty Oktoberfestille, oli tarkoitus mennä vaihtareiden kanssa, mutta eihän me ehditty niiden yhteislähtöön mukaan, eikä enää myöhemmin löydetty niitä. Päästiin alueelle yhdentoista maissa, ja pällisteltiin ja ihmeteltiin aikamme. Käytiin kahessa vuoristoradassa, joista toinen oli maailman suurin siirrettävä vuoristorata! Jossain välissä ihmettelin, miten siellä sais koko päivän kulumaan, mutta kummastihan se. Kahen maissa taidettiin asettua sitten Hofbräun telttaan, pikakyselyn perusteella sielä oli nuorekkain ja paras meininki. Istuttiin pöytään, jossa oli pari saksalaista (löysin Darmstadtilaisen kaverin!), sveitsiläisiä, jenkkejä, etelä-afrikkalaisia, uusseelaintilaisia, italiaanoja ja ausseja, ainakin. Hostellilta kutsuttiin mukaan myös yks japanilainen tyttö. Meno oli vauhdikasta, kaikki tanssi siellä pöydillä, välillä saksalaisen humpan, välillä hittibiisien tahtiin. Maanantaina mulle oli hostellilla opetettu yks saksalainen juomalaulu, mikä oli tuolla todella kovassa käytössä: "Zum Prostin, prostin, Gemütlichkeit! Prost!"

Sain luultavasti elämäni ensimmäisen ruusun, mikäli lakkiais-, rippi- ja muita juhlaruusuja ei lasketa. Ja italianolta, kuinkas muuten. Mä perun kaikki pahat puheeni italialaisista :) Täällä on suomityttö ihan ihmeissään, kun saa ruusuja ja joku kertoo kohteliaisuuksia. Pikku-Niina Ihmemaassa...

Tänään taas lepopäivä, oli todella luksusta kun sain nukkua kunnolla. Käytiin syömässä, sekin oli luksusta, kun on alkuviikon eläny oluella ja pikaruualla, kanoilla ja  wursteilla.  Sain salaattiakin, Katriina oli oikeessa, täällä ei vihannekisa pahemmin näy. Nyt oon taas kuin uus ihminen.

Tänään ois ollut mahdollisuus mennä Oktoberfestiin ultimaten pelaajien kanssa, mutta jätetään väliin. Ilmottauduttiin Oktoberfest Turnieriin, joka sisältää ultimaten pelaamista ja Oktoberfestillä juhlimista. Eli huomenna aamulla pelikentille, illalla Wies'niin, lauantaina Wies'niin, sunnuntaina taas pelaamaan. Siellä pitäis olla jonkunlainen yöpymismahdollisuus ilman telttaakin, ilmeisesti jollain hiekkakentällä, jossain sisätiloissa. Vielä ei oo ihan täysin selvillä, mutta eiköhän sielläkin unta saa.

Eli puuhaa on riittänyt ihan tarpeeks, ja kaikki hommat on järjestyny ihan hyvin. Lisää kuulumisia luultavasti sitten Darmista, kun on oma kone internetissä ja ehtii taas hetken hengähtää. Koitan laittaa kuviakin jossain välissä näkyviin.